Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Zanim kupisz

Napęd do bramy garażowej

Tak powszechna obecnie i zarazem modna automatyzacja bram przydomowych, garażowych jest dużym ułatwieniem w codziennej eksploatacji posesji i znacznie podnosi komfort życia jej mieszkańców. Instalacja automatu bramowego następuje zwykle w czasie budowy domostwa, zaraz po osadzeniu bramy. Coraz częściej na montaż takiego napędu decydujemy się samodzielnie.
Oferta sklepu internetowego Mhouse umożliwia samodzielny dobór i montaż automatu w oparciu o szczegółową specyfikacje techniczną. Nie mniej jednak przed przystąpieniem do doboru automatu garażowego powinniśmy się upewnić, że brama pracuje prawidłowo i jest technicznie sprawna a następnie dobrać odpowiedni napęd zgodnie parametrami technicznymi bramy.

Kilka zdań o bramach garażowych: uchylnych i segmentowych. Budowa, wymiary, sposób otwierania. Czy są bramy, do których trudno dokupić napęd?

Bramy uchylne są wykonane najczęściej z profili stalowych (zamkniętych lub otwartych), wypełnionych blachą stalową. Często też zawierają warstwę ocieplającą (styropian, wełna mineralna lub pianka poliuretanowa). Ich wysokość to najczęściej 220 – 250 cm a szerokość nie przekracza 400 cm. Bramy uchylne pracują w dwóch systemach mechanicznych – z wyważeniem sprężynami naciągowymi lub z przeciwciężarami. Ten drugi typ jest w Polsce rzadko spotykany. Bramy segmentowe (sekcyjne), tworzy płaszcz bramy zbudowany z kilku ułożonych poziomo i przegubowo połączonych ze sobą paneli. Brama taka otwierając się, „wygina się” zgodnie z łukami prowadnic by w pozycji otwartej zająć położenie poziome pod sufitem garażu. Każdy z w/w typów bram można bez problemu automatyzować napędem do samodzielnego montażu.
 

Jak taka brama jest montowana i o czym ewentualnie powinno się pamiętać podczas montażu, gdy planuje się do niej dokupić napęd?

Brama zamontowana jest wraz z ościeżnicą w przewidzianym do tego otworze w ścianie garażu, najczęściej za pomocą śrub i kołków rozprężnych. Dla zapewnienia przyszłej możliwości automatyzacji bramy należy przewidzieć odpowiednią przestrzeń ponad otwartą bramą a sufitem (40- 400 mm, szczegółowo mówią o tym instrukcje montażowe napędów ) oraz upewnić się o wystarczającej wytrzymałości nadproża w miejscu mocowania do niego szyny siłownika.


Należy też przewidzieć konieczność przyszłego zasilenia siłownika energią elektryczną oraz poprowadzić (na etapie wykańczania pomieszczenia – tynkowania) przewody elektryczne do podłączenia fotooptycznej linii zabezpieczającej tzw. fotokomórek.

Jaki rodzaj napędu pasuje do bram garażowych i jak go dobrać do konkretnej bramy? Jaki sposób montażu wybrać?

Do bram garażowych można zastosować siłownik garażowy, wyposażonych w szynę i wózek pociągowy – z napędem na pasek zębaty, a więc model GD0, GD1, GD10. Doboru tego modelu możemy dokonać samodzielnie biorąc pod uwagę, wymiary (szerokość i wysokość) bramy, ciężar oraz intensywność jej pracy. Model GD0 maks. siła 550 N, - maks. wysokość bramy segmentowej: 2400mm, maks. szerokość bramy segmentowej: 3000mm (7,2m2) - maks. wysokość bramy uchylnej: 2400mm, maks. szerokość bramy uchylnej: 2700mm (6,48 m2) Model GD1 maks. siła 650 N, - maks. wysokość bram segmentowych i uchylnych 2400mm, maks. szerokość bram segmentowych i uchylnych 3500mm (8,4m2) Model GD10 maks. siła 1000N, - maks. wysokość bramy segmentowej: 3500mm, maks. szerokość bramy segmentowej: 5000mm - maks. wysokość bramy uchylnej: 3500mm, maks. szerokość bramy uchylnej: 3000mm
 

Elementy, które składają się na zestaw potrzebny do zdalnej obsługi bramy; kilka praktycznych informacji o nich:

Na kompletny zestaw automatyki garażowej składa się oczywiście sam siłownik (wyposażony we wbudowaną centralkę sterującą), połączony z szyną pociągową, i zamocowany pod sufitem pomieszczenia. Zdalne sterowanie automatyką umożliwiają nadajniki (piloty) radiowe (wielokanałowe) i współpracujący z nimi odbiornik radiowy, zintegrowany z centralą sterującą. Sterowanie bramą można również realizować poprzez przyciski naścienne (typu „dzwonkowego”), włączniki kluczykowe (typu – „stacyjka”), lub klawiaturę kodową bezprzewodową. Włączniki i klawiatura umożliwiają dostęp do pomieszczenia osobom uprawnionym poprzez udostępnienie im kluczyka lub kodu cyfrowego.

W jakie zabezpieczenia powinna być wyposażona zdalnie sterowana brama i co przede wszystkim decyduje o klasie napędu - bezpieczeństwo użytkowania

Względy bezpieczeństwa oraz normy branżowe nakazują zabezpieczanie bram posesyjnych odpowiednimi fotooptycznymi liniami ochronnymi (fotokomórkami), z czego właściciele posesji rezygnują, chcąc w ten sposób obniżyć koszt automatyki. Pamiętać jednak trzeba, że nawet najdrobniejsza naprawa blacharsko-lakiernicza samochodu (nie mówiąc już o wypadkach z udziałem ludzi), jest zdecydowanie droższa niż koszt jednej linii fotokomórek. Zabezpieczenie co najmniej jedną linią fotokomórek, pozwala wykryć obecność przeszkody w płaszczyźnie ruchu bramy, uniemożliwiając jej zamknięcie do momentu usunięcia przeszkody. Napęd garażowy wyposażony jest w tzw. zabezpieczenie przeciążeniowe, czyli wbudowaną w centralę funkcję rozpoznania przeszkody. Natychmiast po jej dociśnięciu przez zamykającą się bramę następuje cofnięcie bramy.
 

Co zrobić, gdy zabraknie prądu - obsługa bramy

Automatyka garażowa musi być wyposażona w system „wysprzęglania” siłownika i możliwość obsługi ręcznej. Umożliwi to dostęp do pomieszczenia w przypadku awarii urządzenia lub braku zasilania. Zestawy Mhouse do bram garażowych posiadają wysprzęglenie od wewnątrz (standard) i od zewnątrz zestawem GU1 do GD1, GD10 lub zestawem SPA2 do GD0, które w przypadku takiej potrzeby można dokupić (opcja).

Kto może zamontować napęd, ile czasu to zajmuje, gwarancja.

Automaty bramowe Mhouse są napędami do samodzielnego montażu, przeznaczonymi dla odbiorców indywidualnych z ogólnotechnicznym przygotowaniem. Gwarancja na automatykę do samodzielnego montażu obejmuje zazwyczaj 24 miesiące. Montaż automatu na istniejącej już bramie garażowej zwykle wymaga 3 – 4 godzin pracy.
 

Napęd do bramy przesuwnej

Każdy typ bramy wymaga w celu jej automatyzacji zastosowania odpowiednio dobranego siłownika.

Doboru powinno się dokonywać, biorąc pod uwagę nie tylko (co oczywiste) typ bramy, ale też jej wielkość, ciężar, intensywność pracy.
Siłownik Mhouse dla bramy przesuwanej to prosty konstrukcyjnie motoreduktor (silnik elektryczny z jednostopniową przekładnią ślimakową) i elektroniczny moduł sterujący – tzw. „centralka”. Koło zębate osadzone na obracającym się wale wyjściowym siłownika, zazębiając się z listwą zębatą poprowadzoną wzdłuż dolnej krawędzi bramy – przesuwa bramę. To rozwiązanie jest proste, tanie i niezawodne. Montaż i regulacja nie sprawia tu większych trudności.
 

Głównym parametrem istotnym przy doborze napędów jest maksymalny ciężar bramy, długość światła wjazdu bramy i tak dla:

- SL1KIT i SL1 maks. waga skrzydła 350 kg, maks. długość skrzydła 5 m.
- SL10 SL10 maks. waga skrzydła 500 kg i maks. długości skrzydła 7 m.
Przykład : Jeżeli napęd SL1 ma zastosowanie : do bramy o ciężarze maksymalnie do 350 kg i długości maksymalnie 5 m.
Jak to rozumieć?
Jeśli chodzi o ciężar to proste, brama nie może ważyć więcej niż 350 kg. Jeśli chodzi o długość, jest to odległość od słupka do słupka bramy (prześwit wjazdu), cała brama może mieć większą długość, ale automat przesunie ją na maksymalnie 5 m.
 

Oprócz ciężaru i długości bramy musimy ocenić jeszcze jeden parametr, opory toczenia.

Tego parametru producent automatu niestety nie podaje, ponieważ takie dane powinny być zawarte w dokumentacji samej bramy dołączonej przez producenta.
 

Jak zweryfikować czy nasza brama, która nie posiada dokumentacji może być zautomatyzowania przez wybrany przez nas napęd?

W pierwszej kolejności sprawdzamy konstrukcje bramy. Czy brama jest prosta i w miejscu montażu listwy zębatej wystarczająco solidna.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie płynności pracy bramy, czyli sprawdzenie, czy w którymś miejscu nie ma zwiększonych oporów toczenia, które mogły by powodować niepożądane zachowanie automatu. Najważniejsze jednak są punkty skrajne (zamknięcia i otwarcia). Czy z pozycji skrajnej możemy bez większych oporów ręcznie bramę przesunąć. Jest to o tyle istotne, że trzeba użyć większej siły do ruszenia bramy niż potem żeby ten ruch kontynuować.
 

O czym jeszcze powinno się pamiętać dokonując wyboru napędu do bramy przesuwnej?

Dobierając automat do bramy nie można zapomnieć o pozostawieniu zapasu „mocy”. W praktyce oznacza to, że ciężar bramy powinien być mniejszy od maksymalnego. Uwzględnienie tego zapasu „mocy” podyktowane jest zmiennymi warunkami atmosferycznymi. W zimę temperatura potrafi spaść do -20O ( i więcej) a w lato w słońcu może przekroczyć 40O dodatkowo dochodzi oblodzenie i przymarzanie bramy.

Przy rozpatrywaniu zapasu „mocy” trzeba uwzględnić materiał z jakiego wykonana jest brama. Brama z wypełnieniem drewnianym jest podatna na zmianę swojego ciężaru pod wpływem wody natomiast brama w całości stalowa nie ma już takich tendencji, należy natomiast wziąć pod uwagę okresowe jej oblodzenie.

Dobierając zapas „mocy” musimy uwzględnić konstrukcje bramy. Czyli czy brama jest samonośna/podwieszana (stalowa prowadnica stanowiąca konstrukcję bramy i dwa wózki z rolkami zamocowanymi do fundamentu), czy jeżdżąca po szynie (brama ma dwie lub więcej rolek prowadzących/nośnych a prowadnica jest zamocowana na stałe przez całą szerokość wjazdu)

Jest to istotne, ponieważ bramy samonośne mają mniejsze opory. Dobierając do takiej bramy automat możemy przyjąć, że zapas mocy wyniesie nie mniej niż 30%.

Dla bram jeżdżących po szynie należy przyjąć dużo większy zapas mocy - minimalnie 50% i więcej. Przy tego typu bramach występują większe opory ruchu w postaci piachu, błota lub śniegu w zimę który zalega na prowadnicy.

Zapas „mocy” należy dobierać indywidualnie do każdej bramy. Im brama płynniej pracuje np. jest stalowa bez wypełnień z drewna, tym ten zapas mocy może być mniejszy.

 

Jak przygotować miejsce montażu pod napęd do bramy przesuwnej?

Jeżeli już sprawdziliśmy wszystkie parametry bramy i automatu, przystępujemy do kolejnego etapu: ustalamy miejsce montażu dla naszego siłownika.

W przypadku obydwu rodzajów bram należy montować siłownik na podwyższeniu. Może to być fundament betonowy lub stalowy. Zapobiega to ewentualnemu podtopieniu lub zalaniu automatu. Sprawdzamy zatem stan fundamentu, na którym ma zostać zamontowany napęd. Jeśli istniejący jest solidny, unikamy dodatkowej pracy, aby takowy przygotować.



Już na etapie planowania bramy musimy uwzględnić również urządzenia dodatkowe i okablowanie do tych urządzeń. Do siłownika musimy doprowadzić zasilanie (230V), odpowiednim kablem (tylko kabel przeznaczony do ziemi). Dodatkowo musimy wyprowadzić kabel dwużyłowy dla urządzeń dodatkowych (fotokomórki, klawiatura, lampa).

 

W którym miejscu zamontować napęd?

Jeśli chodzi o bramy przesuwne jeżdżące po szynie to jak najbliżej słupka.

Jeśli chodzi o bramy samonośne/podwieszane to automat montujemy w ten sposób, że koło zębate siłownika, które współpracuje z listwą zębatą, jest dokładnie w środku- pomiędzy wózkami bramy. Taki montaż zapewnia najlepszą współpracę koła zębatego siłownika z listwą zębatą zamocowaną do bramy.

Przy bramach podwieszanych elementem, na który należy zwrócić uwagę jest mocowanie listwy zębatej do bramy i wysokość montażu siłownika. W żadnym wypadku nie można montować listwy zębatej do prowadnicy bramy. Grozi to uszkodzeniem prowadnicy i wózków bramy.

 

UWAGA!!!

Po wstępnym montażu napędu i listwy zębatej na bramie, bardzo ważne jest odpowiednie ustawienie tych elementów. Nie można zapomnieć o luzie między kołem zębatym siłownika a listwą zębatą, powinien on wynosić od 1-2 mm.

 

Podsumowanie

Automatyczna brama wjazdowa na posesję staje się dziś standardem w nowo budowanych domach, „umilając” mieszkańcom jej użytkowanie. Specyfikacje pracy dostępnych urządzeń opisują użytkownikom jak dokonać właściwego doboru, instalacji i regulacji automatyki. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości wskazany jest kontakt z serwisem Mhouse.
 

Napęd do bramy dwuskrzydłowej

Brama wjazdowa pojawia się na posesji wraz z ogrodzeniem. Może to być początkowo brama obsługiwana ręcznie, którą właściciel zdecyduje się zautomatyzować w późniejszym czasie, lub brama od razu wykonana, jako automatyczna. Ten drugi przypadek jest korzystniejszy, ponieważ możemy zaprojektować i wykonać bramę pod kątem współpracy z odpowiednim napędem. Jednak w większości przypadków mamy doczynienia z sytuacją, gdy mamy już bramę obsługiwaną ręcznie i dopiero po pewnym czasie decydujemy się ją zautomatyzować.
Zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku musimy przed przystąpieniem do wyboru napędu, zapoznać się z ogólnymi zasadami montażu przeznaczonych dla niej siłowników. Pozwoli to uniknąć ewentualnych przeróbek.

 

Siłowniki Mhouse przeznaczone do bram rozwiernych mogą być konstrukcyjnie podzielone na 3 grupy:

Siłowniki z napędem śrubowym WG2, WG2KIT, WG20 – w których element napędowy, przesuwając się liniowo wzdłuż korpusu siłownika – przenosi siłę na skrzydło bramy. Ten rodzaj siłowników można stosować na wszystkich bramach skrzydłowych, a ograniczeniem do pewnej podgrupy tych napędów może być jedynie zbyt duży przekrój słupka bramowego. W takim przypadku świetnie sprawdzą się siłowniki z drugiej grupy:

 

Siłowniki z ramieniem łamanym WS2 – gdzie bramę porusza przegubowy układ ramion. Specyfika tego typu napędów dedykuje je bramom na słupkach o dużych przekrojach poprzecznych – a więc na słupkach murowanych (ceglanych, kamiennych lub betonowych).

 

Siłowniki częściowo ukryte pod powierzchnią gruntu WU2 – tutaj sposób przenoszenia napędu na skrzydło bramy jest rozwiązany jeszcze inaczej i wielkość słupka w żaden sposób nie ogranicza zastosowania tych napędów. Ponieważ jednak są one zwykle najdroższe, a miejsce ich zainstalowania wymaga dodatkowych, pracochłonnych operacji (w tym konieczności zapewnienia doskonałego drenażu przestrzeni zabudowy siłownika), nie są zbyt popularne. Stosuje się je w przypadku, gdy zależy nam na tym, by nie rzucały się w oczy, lub by nie zmieniały estetyki zabytkowej, lub wyrafinowanej artystycznie bramy.

 

Najważniejsze trzy parametry jakie musi spełnić brama, żebyśmy mogli zastosować dany model siłownika: maksymalny ciężar pojedynczego skrzydła, maksymalna długość skrzydła:

WG2KIT, WG2 - maks. długość skrzydła 2 m, maks. waga skrzydła 250 kg.
WG20 - maks. długość skrzydła 4.0 m, maks.waga skrzydła 450 kg.
WS2 - maks. długość skrzydła 2.0m, maks. waga skrzydła 200kg.
WU2 - maks. długość skrzydła 1.8m, maks. waga skrzydła 200kg.

 

Kolejne trzy parametry : konstrukcja bramy, materiał z jakiego jest wykonana, miejsce montażu.

Inne opory będzie napotykać skrzydło wypełnione siatką, inne skrzydło pełne - wypełnione blachą, a jeszcze inne wypełnione deskami. Jeżeli posiadamy bramę z wypełnieniem drewnianym to oprócz tego, że występować w niej może różny procent wypełnienia skrzydła, czyli różne opory przy wietrze, to dodatkowo ciężar bramy będzie się zmieniał w zależności od tego, czy brama będzie mokra czy sucha.

Nie bez znaczenia jest również miejsce montażu. Brama może być narażona na podmuchy wiatru w zależności od ukształtowania terenu wokół niej. Wszystkie wymienione parametry maja wpływ na opory, jakie siłownik musi pokonać. Należy bowiem pamiętać, że siłownik ma pokonać bezwładność bramy wynikającą z długości skrzydła, wysokości i ciężaru skrzydła. W praktyce oznacza to, że podane wartości maksymalne przyjęte są dla bram zamontowanych w idealnych warunkach.

W związku z tym należy założyć pewien zapas „mocy” siłownika do danej bramy. Określenie tego zapasu „mocy” jest dość trudne, jednak średnio możemy przyjąć ok. 30%. Zapas „mocy” rozumiemy tu jako mniejsze parametry długości skrzydła, wysokości i ciężaru bramy. Przy czym niekoniecznie wszystkie trzy parametry muszą być mniejsze, mogą to być dwa parametry lub jeden.

 

W zależności od konstrukcji bramy i materiału, z jakiego jest wykonana istotne jest, który parametr będzie mniejszy:

Przy skrzydle wypełnionym w 100% i narażonym na stałe lub okresowe podmuchy wiatru najistotniejsza będzie długość i wysokość skrzydła.

Przy bramie z wypełnieniem drewnianym należy szczególną uwagę zwrócić na wagę, która może się zmieniać w zależności od warunków atmosferycznych.

Ponadto zapas „mocy” należy uwzględnić ze względu na możliwość odchyleń od prawidłowego zamontowania bramy i automatu. Chodzi np. o nieosiowość zawiasów bramy, minimalne odchylenie bramy od pionu, opory na samych zawiasach.

Wymienione przykładowe parametry po zsumowaniu dają realne opory, dlatego wskazane jest uwzględnienie zapasu „mocy”.

Po uwzględnieniu powyższych parametrów przechodzimy do kolejnego etapu wyboru siłownika naszej bramy. Wpływ na możliwość zastosowania danego siłownika mają wymiary słupka, na którym ma być zamontowany siłownik, a co za tym idzie możliwość uzyskania odpowiednich wymiarów montażowych.

 

Wszystkie wymiary montażowe podawane są szczegółowo w instrukcjach montażowych produktów.

W praktyce oznacza to, że możemy mieć bramę, która swoimi podstawowymi parametrami (długość skrzydła, wysokość i ciężar) będzie spełniała wymagania stawiane przez dany napęd, ale nie będziemy mogli go zamontować ze względu na zbyt duże wymiary montażowe.

Wymiary montażowe dla WG2:



Wymiary montażowe dla WG20:



Wymiary montażowe dla WS2:



Wymiary montażowe dla WU2:



 

Jak widać dobór odpowiedniego siłownika do naszej bramy nie sprowadza się tylko do najważniejszych trzech parametrów:

Maksymalny ciężar,
Maksymalna długość,
Maksymalna wysokość.

Przy pomocy tych parametrów określamy tylko wstępnie zastosowanie danego modelu napędu. Po spełnieniu tych parametrów konieczne jest, opisane powyżej bardziej szczegółowe rozpoznanie. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości wskazany jest kontakt z infolinią techniczną Mhouse.

 

Z przykrością informujemy, że związku z dużym wzrostem zachorowań na COVID-19, ze względu na bezpieczeństwo Państwa oraz naszych Pracowników, jesteśmy zmuszeni prewencyjnie zamknąć firmę dla osób z zewnątrz od wtorku, 13 października do odwołania.

Wszystkie Państwa zamówienia będą realizowane i wysyłane wyłącznie dostawą za pośrednictwem FIRM KURIERSKICH.

Zamówienia złożone w dniach 29.12.2023 – 8.01.2024 zostaną zrealizowane po 9.01.2024, w związku z prowadzoną inwentaryzacją roczną.

Za utrudnienia serdecznie przepraszamy.

Witamy na stronie mhouse.com.pl

To właśnie u nas znajdziecie Państwo profesjonalną obsługę i możliwość zaopatrzenia się w dodatkowe akcesoria i części zamienne Mhouse, Moovo, Moovo Professional oraz Nice Home. Szybka realizacja zamówienia sprawi, że będą Państwo zadowoleni z naszych usług.

Jednocześnie przypominamy, że w celu uniknięcia problemów i dodatkowych kosztów, warto pamiętać o przeprowadzaniu regularnych przeglądów i dokonywaniu konserwacji.

Zapraszamy do zakupu części Mhouse Moovo, Moovo Professional oraz Nice Home w naszym sklepie.

 

                              

Gwarancje reklamacje i zwroty

Gwaranjce i reklamacje

Dostawa i płatność

Dostawa i płatność

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl